R E K L A M A



MIASTO SIEDLCE

drukuj Prześlij znajomemu zgłoś błąd archiwum Cofnij
util util util
foto

Płatne parkowanie w całym śródmieściu – początek debaty
2021-04-27 18:46:44 Artykuł czytany 825 razy


Na razie obowiązuje w sąsiedztwie magistratu i na placu przed dworcem PKP. Siedlecki magistrat pyta radnych i mieszkańców, czy rozciągnąć ją na całe śródmieście. Koncepcją powiększenia strefy płatnego parkowania zajęła się już komisja gospodarki miejskiej, a w najbliższy czwartek temat ma podjąć cała rada miasta Siedlce.


To dopiero początek publicznej debaty. Od pomysłu do ostatecznych decyzji i do wprowadzenia ich w życie może upłynąć nawet rok. Ale magistrat „rzucił temat” i czeka na odzew. Pierwszą debatę odbyli w ostatni piątek, 23 kwietnia radni zasiadający w komisji gospodarki miejskiej.

Co proponuje magistrat?

Wydział gospodarki komunalnej (w porozumieniu z wydziałem dróg) zaproponował dwa warianty powiększenia strefy. W pierwszym jej granice biegłyby od Placu Zdanowskiego na północ, wzdłuż ulic Armii Krajowej i Wojskowej, następnie na wschód ulicą Asłanowicza, potem na południe ulicami Kościuszki i Floriańską, a w końcu na zachód ulicą 3 Maja. W drugim wariancie opisany obszar byłby powiększony o ulice Wojska Polskiego i Wałową oraz całą długość ulicy Kilińskiego, aż do wlotu tunelu.

Urząd miasta uzasadnia pomysł dwoma argumentami. Pierwszy – to rozładowanie panującego w śródmieściu tłoku. W godzinach szczytu główne arterie są zakorkowane, a zaparkowanie samochodu w dni powszednie w godzinach pracy firm i urzędów graniczy z cudem. Przedsiębiorcy z centrum już kilka razy sygnalizowali urzędowi, że mieszkańcy obrzeży miasta lub podsiedleckich miejscowości stawiają swoje samochody na cały dzień, blokując dostęp klientom, interesantom i zaopatrzeniu. Płatne parkowanie wymusiłoby więc rotację: przed sklepami, restauracjami i instytucjami byłoby miejsce dla tych, którzy przyjeżdżają na kilkanaście minut, godzinę lub dwie, a potem odjeżdżają i robią miejsce innym. Ci, którzy przyjeżdżają codziennie na 8 godzin, zostaliby zmotywowani, by częściej korzystać z komunikacji miejskiej.

Drugi powód to ochrona środowiska. Tysiące samochodów w centrum odbija się na jakości powietrza. Zmniejszenie tej liczby miałoby korzystny wpływ na nasze zdrowie.

Magistrat stanowczo odżegnuje się od motywacji finansowych. Wybrana w przetargu firma będzie musiała postawić parkometry, dbać o ich sprawne działanie, pilnować czy wszyscy zapłacili, a dodatkowo jeszcze zatroszczyć się o sprzątanie i odśnieżanie wyznaczonych w strefie miejsc. Miastu przypadnie zaledwie kilka procent (według wstępnych przymiarek: od 3 do 7) z tego, co zapłacą parkujący kierowcy i nie będzie to istotna pozycja w jego budżecie. Główną korzyścią ma być wspomniane rozładowanie tłoku i oczyszczenie powietrza.

Co na to radni?

Radni z komisji gospodarki miejskiej podeszli do pomysłu dość ostrożnie. Podkreślali, że muszą to przemyśleć i przedyskutować sprawę na spotkaniach ze swoimi wyborcami. Wskazywali, że jest to sprawa, która bardzo mocno zmienia sposób funkcjonowania miasta i mocno rzutuje na koszty utrzymania mieszkańców, przydałoby się więc przeprowadzić szersze konsultacje społeczne. Pytali, co będzie z mieszkańcami i przedsiębiorcami, którzy na terenie strefy mieszkają bądź prowadzą firmy. Postulowali też, by powiązać jej rozszerzenie z poprawą działania transportu zbiorowego. Tutaj pojawiły się takie pomysły jak: parkingi „parkuj i jedź”, obsługiwane przez często kursujące do centrum autobusy MPK, objęcie kolejnych grup mieszkańców ulgami, a nawet wprowadzenie bezpłatnych przejazdów na wybranych liniach. Domagali się też rekompensat w postaci zwiększenia liczby miejsc parkingowych w mieście.

Niektóre z tych pytań i postulatów doczekały się od razu odpowiedzi. I tak, jeśli chodzi o mieszkańców i przedsiębiorców ze strefy, to płaciliby oni abonament. W zamian mieliby po prostu pod swoimi domami i firmami miejsca, które dziś często zajmują im przyjezdni. Wysokość tego abonamentu będzie do ustalenia, ale nie będzie to kwota zaporowa. W innych miastach Polski jest to suma od 30 do 200 złotych rocznie.

Do przedyskutowania byłaby też wielkość strefy i jej granice. Zaproponowane przez urząd warianty są tutaj tylko punktem wyjścia. Trzeba tylko pamiętać o tym, że minimalna wielkość opłacalna dla prowadzących tego rodzaju biznes przedsiębiorstw to ok. 600-700 miejsc postojowych.

Co się tyczy inwestycji w nowe parkingi oraz rozszerzenia zakresu usług MPK – to jest również temat do dalszych rozmów. Na poczekaniu wskazano tylko, że do roli parkingu „parkuj i jedź” dla kierowców spoza miasta świetnie nadaje się parking za stadionem, który zapełnia się tylko w dni weekendowych meczów, a w dni robocze stoi przeważnie pusty. Jego wadą jest duża odległość od centrum i związana z tym konieczność zapewnienia częstych połączeń autobusowych.

Co będzie dalej?

Komisja gospodarki miejskiej stosunkiem głosów 7 za, 3 przeciw i 5 wstrzymujących skierowała projekt do dalszych prac. Jeśli podobnie postanowi cała rada miasta, to magistrat zamówi dokładne studium. Specjalistyczna firma zmierzy natężenie ruchu, zajętość i rotację miejsc parkingowych na wskazanym obszarze oraz przedstawi dokładne kalkulacje kosztów, w tym „widełki” cen parkowania na godziny bądź w abonamencie. Na tej podstawie samorząd podejmie potem decyzję: rozszerzać strefę czy nie. Jeśli tak, to ostatnim krokiem będzie przetarg na budowę i obsługę sieci parkometrów.

To nastąpi za kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Teraz jest czas na społeczną debatę, oraz na zgłaszanie uwag i propozycji – radnym bądź bezpośrednio do urzędu. Głosy te będą uwzględnione w wytycznych do opracowania wspomnianego szczegółowego studium.

Fot. Archiwum

AB/DW
wykop
Nasi reporterzy są do państwa dyspozycji:

Adam Białczak
tel. 500 187 558
a.bialczak@radiopodlasie.pl
|
|
|
Monika Jabłkowska
tel. 512 111 737
jablkowska.m@radiopodlasie.pl
|
|
|
Andrzej Ilczuk
tel. 502 173 757
andrzej.ilczuk@radiopodlasie.pl
|
|
|
Kamil Skorupski
tel. 504 838 118
skorupski@radiopodlasie.pl

Komentarze

  • Emert
    2021-04-30 01:24:46

    arrow

    Bardzo dobry pomysł.Już dawno powinno się zrobić z tym porządek. Dosyć bezpłatnych parkingów na chodnikach, którymi wielokrotnie nie można swobodnie przejść.Najbardziej nieprzyzwoicie w tym zakresie zachowują się kierowcy z sąsiednich gmin, którzy w "głębokim poważaniu" mają obowiązujące przepisy oraz mieszkańców Siedlec. Szkoda tylko, że większość dochodów z opłatwością nie wpłynie do kasy miasta.

  • Myślący
    2021-04-28 12:34:31

    arrow

    Dlaczego w miastach gdzie rządzą ludzie platformy takie rzeczy się dzieją. Zobaczcie jak jest np. w Chełmie . Można? Można!

  • Fandor
    2021-04-28 12:15:57

    arrow

    Drodzy komentujący: bez chamskich tekstów typu "po co przyjeżdżasz do miasta, siedź na wsi".Siedlce to nie wasz prywatny folwark! To też żadna metropolia aby wprowadzać wielkie strefy parkowania, czy myto za wjazd. Niektórym widzę podobają się takie pomysły, ale gdy ktoś chce zbudować tu wieżowiec -też jak w metropolii to nagle jest wielki krzyk na NIE. To śmieszne.

  • Zenek
    2021-04-28 11:48:22

    arrow

    Byle nie wylać dziecka z kąpielą. Jeśli nie będzie darmowych minut, powiedzmy 15, aby wpaść szybko do sklepu - może się okazać, że te i tak już ledwo przędące sklepy poupadają.

  • siedlczanin
    2021-04-28 08:56:28

    arrow

    Bardzo dobry pomysł. Mieszkańcy Sielec sobie poradzą. Wszak nie wszędzie trzeba jechać samochodem. A przy okazji będzie to delikatny pstryczek w kierunku mieszkańców gminy Siedlce, którzy masowa zalewają miasto swoimi samochodami, niszcząc przy tym infrastrukturę nie partycypując w żadnych kosztach utrzymania dróg w mieście.

  • całe ścisłe centrum
    2021-04-28 07:09:47

    arrow

    powinno być w strefie płatnego parkowania.
    Na osiedla można założyć szlabany, a właściciele sklepów są ZOBOWIĄZANI do zapewnienia miejsc parkingowych dla swoich klientów - a nie dla pojazdów pracowników.
    Spróbujcie coś załatwić w pobliżu kościoła garnizonowego - nie ma szans na miejsce do kilkuminutowego nawet zaparkowania.
    Koszt biletu parkingowego nie jest wysoki, a jak kogoś stać na samochód, a nie stać na bilet to niech jeździ komunikacją miejska.
    Najlepiej wszystko dać za darmo: parking, bilety na MPK itp.
    Tylko skąd na to brać? ktoś za to musi przecież zapłacić.

  • @Tuki
    2021-04-28 07:04:32

    arrow

    "Niedługo może opłaty za sam wjazd do miasta..."
    Popieram.
    Kiedyś były rogatki i pobierano opłaty.
    A na serio:
    Jak cię stać na samochód - to niech będzie cię stać na opłatę za parking. A jak nie masz na parking to po co do miasta przyjeżdżasz?
    Zaparkuj za swoją stodołą i siedź na wsi, jak ci nie pasuje.

  • Siedlczaninn
    2021-04-28 01:28:34

    arrow

    Czy zastanawiali się Państwo, nad jakimś rozwiązaniem na parkingu przesiadkowym?
    W nocy wiele miejsc jest zajętych na dolnym piętrze.
    A jeśli wieżowce Pana Strusa dojdą do skutku. Trzeba przypuszczać, że część osób nie posiadając swojego miejsca lub mając jedno na rodzinę tylko. Cześć osób, będzie tam stawiać swoje auta.

    Pomysł rozszerzenie platnej strefy jest dobry. Ale trzeba ustalić, na ile czasu będzie można postawić auto bez płacenia?
    Jakiej kwoty będzie abonament oraz co z osobami mieszkającym przy tych ulicach?

  • RychuOchucki
    2021-04-27 23:03:30

    arrow

    Popieram!!!
    Większość aut parkujących w proponowanej płatnej strefie parkowania to pojazdy urzędasów.... wystarczy przejechać miasto w niedziele... tylko jeszcze browarną trzeba w tą strefę włączyć...

  • Tuki
    2021-04-27 19:45:53

    arrow

    Magistrat odżegnuje sie od motywacji finansowych -no jasne, oszukujcie samych siebie. Niedługo może opłaty za sam wjazd do miasta... Co jeszcze wydumacie aby znaleźć choć trochę kasy?

Odśwież obrazek.

Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy obraźliwych lub zawierających wulgaryzmy.




- 101,7fm / 106,0 fm - ONAIR


Zapraszamy na audycje:

foto

O tym się mówi... Poranna rozmowa na antenie KRP
2023-02-09 16:07:30 Kategoria:

Codziennie, od poniedziałku do piątku o godz. 8:12 polecamy "O tym się mówi..." poranną rozmowę w Katolickim Radiu Podlasie. Gośćmi Marcina Jabłkowskiego i Andrzeja...

więcej »


foto

Caritas dla niepełnosprawnych
2023-02-16 14:38:58 Kategoria:

Rozumiejąc potrzeby osób z niepełnosprawnością Caritas Diecezji Drohiczyńskiej od lutego 2010 r. prowadzi Diecezjalny Ośrodek Wsparcia dla Osób Niepełnosprawnych...

więcej »
foto

Serwer Dell T330 – nowoczesne rozwiązanie dla małych...
2023-02-16 12:21:10 Kategoria:

Sewer to niezawodne urządzenie powszechnie wykorzystywane w wielu firmach. Przede wszystkim sprzęt cechuje się wysoką wydajnością oraz gwarancją bezpieczeństwa...

więcej »
foto

Na jakie telewizory warto zwrócić uwagę?
2023-02-16 11:25:20 Kategoria:

Choć nie milkną dyskusję, jaki telewizor LED byłby najlepszy, czy może trafniejszym wyborem byłyby telewizory LCD, plazma czy też zaawansowane technologicznie modele....

więcej »
foto

Jak mierzyć postępy działań SEO?
2023-02-15 11:06:39 Kategoria:

SEO, czyli Search Engine Optimization (optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe) jest to zestaw technik stosowanych do zwiększenia widoczności witryny internetowej w...

więcej »
foto

Na co zwrócić uwagę, kupując pościel?
2023-02-14 12:48:01 Kategoria:

Sypialnia jest tą częścią domu, w której szuka się relaksu i spokoju. Wchodząc do niej tuż przed snem, powinna dawać poczucie bezpieczeństwa i być oazą po nawet...

więcej »
foto

Dlaczego młodzi ludzie coraz częściej inwestują na...
2023-02-14 10:39:26 Kategoria:

Przyjrzymy się, jak wygląda inwestowanie w akcje. Jak przygotowują się do tego młodzi inwestorzy? Czy giełda jest dla każdego?

więcej »
foto

Jak zacząć przygodę z pływaniem?
2023-02-13 10:48:46 Kategoria:

Aktywność fizyczna jest niezbędna do zachowania zdrowia, jednak nie każda dyscyplina będzie odpowiednia dla wszystkich. Jedni z nas wolą sporty siłowe, inni spokojną...

więcej »

Siedlce

w lewoMaj 2024w prawo
Pon Wt Śr Czw Pią So Nd
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kondolencje

Najnowsze Informacje