Historia i kultura Żydów stała się bliższa licealistom dzięki współpracy z fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej, które realizuje program „Kulthurra!”. Program finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt uczniów „Kościuszki” został wybrany jako jeden z piętnastu spośród 57 zgłoszonych w całej Polsce.
W ramach projektu uczniowie „Kościuszki” spotkali się podczas zajęć dramatycznych z Anną Rochowską, pracującą na co dzień w Teatrze Rozmaitości Warszawa. Podczas warsztatów wykluwał się scenariusz spektaklu i inne pomysły artystyczne, inspirowane historią łukowskich Żydów. Przygotowali też wystawę fotograficzną poświęconą miejscom związanym z wyznawcami religii mojżeszowej. Przeglądając stare fotografie, dokumenty, słuchając opowieści, młodzież pod przewodnictwem Elizy Jamborskiej przygotowała autorski scenariusz spektaklu „Historia Rachelki”. Pojawiły się w nim sceny ze święta Chanuka, ze ślubu pod baldachimem oraz gry w tradycyjnego dejdla. Sztuka ukazuje także tragiczny los Żydów w okresie Holokaustu.
Premiera przedstawienia miała miejsce 26 marca w auli I LO. W tym dniu szkoła obchodziła też Dzień Żydowski. Uczniowie przygotowali stoiska, konkursy, happeningi związane z kuchnią, obrzędami i dziejami społeczności żydowskiej.
Działaniom artystycznym towarzyszyły badania naukowe: poszukiwania źródeł, sonda na temat antysemityzmu. W połowie marca licealiści brali udział w warsztatach „Historia i zwyczaje Żydów polskich”. 30 marca dr Tomasz Osiński z Instytutu Pamięci Narodowej przeprowadził zajęcia „Polacy ratujący Żydów”. Dużą pomocą okazały się także publikacje absolwenta szkoły - dra Krzysztofa Czubaszka. Dzięki monografii „Żydzi Łukowa i okolic”, powieści „Patron” oraz materiałom ze strony: http://www.zydzi.lukow.pl/ realizacja projektu okazała się znacznie łatwiejsza. Natchnienia i elementów pozwalających zrozumieć złożoność zagadnienia uczestnicy przedsięwzięcia poszukiwali również w innej literaturze. Zarówno Hanna Krall w opowiadaniu „Pola”, jak i Henryk Jerzy Chmielewski (Papcio Chmiel – autor komiksu „Tytus, Romek i A’Tomek”) w swojej autobiografii „Urodziłem się w Barbakanie” piszą o losach łukowskich Żydów w czasie II wojny światowej.
- Z ponad sześciu tysięcy wyznawców judaizmu w Łukowie nie pozostał już nikt. Projekt „Starsi bracia w Łukowie” pozwolił poznać młodzieży tę zapomniana kartę z dziejów ich małej ojczyzny, a także doskonalić ważne umiejętności: kreatywność, empatię i pracę w zespole – podsumowuje Michał Mojski, koordynator projektu i wychowawca klasy II A.
Uczniowie klasy humanistycznej - II A najbardziej zaangażowani w działania to: Agata Grochowska, Milena Dziewulska, Marcin Krasuski, Marta Siurek, Eliza Jamborska, Weronika Śledź, Zuzanna Piotrowska, Andżelika Kociel, Joanna Sobczak, Łukasz Zdanowski, Bartosz Koczkodaj. Opiekę nad nimi sprawował Michał Mojski.
AKup/Łuków [KA]