Według ministra Jana Krzysztofa Ardanowskiego wskazanie kraju pochodzenia żywności zwiększa świadomość konsumentów związaną z produktem, a także może być użytecznym narzędziem zapobiegania fałszowaniu żywności. Minister przypomniał, że podpisał rozporządzenie, które wprowadzi znakowanie polską białą-czerwoną flagą ziemniaków. Zapowiedział też, że wystąpi do Komisji Europejskiej o notyfikację znakowania mięsa.
Na konferencji „Patriotyzm konsumencki w budowaniu silnej Polski” zorganizowanej w Senacie minister Jan Krzysztof Ardanowski powiedział, że dla każdego kraju najważniejszy jest rynek wewnętrzny. Jan Krzysztof Ardanowski powiedział, że jedynym sposobem na zwiększenie sprzedaży polskich produktów jest informowanie i uświadamianie konsumentów o ich zaletach.
Minister rolnictwa powiedział, że w tej kwestii każdy z uczestników rynku - od administracji do konsumentów, ma jakieś zadanie do wykonania.
Jan Krzysztof Ardanowski powiedział, że sprzedawanemu produktowi musi towarzyszyć opowieść o nim. Przytoczył przykład targów Gruene Woche w Berlinie, gdzie wiele dyskutowano nie tylko o sposobach sprzedaży, ale tworzeniu pozytywnego wizerunku produktów. Minister rolnictwa powiedział, że jego zdaniem w najbliższych latach producenci i przetwórcy nie sprzedadzą innej żywności niż tej o najwyższej jakości.
Z udziałem ministra rolnictwa i rozwoju wsi w Warce odbyło się uroczyste rozpoczęcie kampanii promującej owoce jagodowe – „Czas na polskie superowoce”.
Minister Jan Krzysztof Ardanowski powiedział, że ,,Jeżeli nie zrozumiemy, że to konsument jest adresatem naszych wszystkich działań, to będziemy brnęli w jakiś ślepy zaułek" . Minister zwrócił uwagę, że producent jest tym, który odpowiada na oczekiwania konsumenta, oczekiwania w sposób racjonalny, mądry kreowane.
- Musimy sobie odpowiedzieć na pytania: w jaki sposób zwiększyć konsumpcję owoców i warzyw, jak powinien być zorganizowany skup, jak powinno być zorganizowane przetwórstwo? – stwierdził szef resortu rolnictwa.
Wśród wielu osób funkcjonuje jeszcze przekonanie, że rynek wszystko wchłonie. Tak było kiedyś, ale dziś mamy nadwyżki, dziś jest trudno cokolwiek na nim ulokować, bo wszystko kierujemy do tego samego konsumenta – dodał minister Ardanowski. Grupy producentów i organizacje branżowe łączą siły, by skuteczniej budować nawyk codziennego spożywania owoców jagodowych – podkreślił minister Ardanowski i zapewnił, że – nie będzie żadnych cięć w wydatkach na promocję.
Celem rozpoczynającej się kampanii jest wzrost świadomości konsumentów o wyjątkowych walorach polskich owoców jagodowych – truskawek, borówek, czarnej porzeczki, mini kiwi, jagody kamczackiej i aronii. Podejmowane działania maja budować nawyk codziennego spożywania tych owoców.
Projekt uzyskał dofinansowanie z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, a jego koszt realizacji wyniesie około 375 tysięcy złotych. Kampanię zrealizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Autor dziękuje portalowi sadownictwo.com.pl za udostępnienie nagrania wypowiedzi Ministra Rolnictwa z inauguracji programu ,,Czas na polskie superowoce”.
AI/DJ