Następnie wszyscy udali się do Dzieła Międzyfortowego Kobylany I, gdzie zgromadzeni mieszkańcy, władze gminy oraz goście wspólnie śpiewali pieśni patriotyczne.
W międzyczasie można było obejrzeć również wystawy prezentowane w forcie, m.in. wystawę pt. "Złamane Skrzydła" upamiętniającą historię lotnika, które funkcjonowało
w Małaszewiczach do czasu II wojny światowej.
Lata 30-te w Małaszewiczach to budowa dwóch ważnych inwestycji: dużego składu paliw oraz lotniska z dużym zapleczem technicznym. Podjęła się tego firma ,,Weber-Rostkowski” W fortach wybudowano zbiorniki paliwowe na 278 tys. litrów benzyny połączone rurociągiem z innym magazynem o pojemności 480 tys. litrów. Lotnisko zaś miało służyć szybkiemu transportowi najpilniejszych towarów. Z Lotniska Okęcie przeniesiono samoloty PZL- Łoś 37. Dla okolicznych mieszkańców lotnisko było miejscem pracy w czasie budowy jak i normalnego funkcjonowania. Mieszkańcy wsi stali się bardziej zamożni jak też bardziej otwarci na cywilizację.
1 września 1939 Małaszewicze zostały zbombardowane, pierwszym nalotem, który miał miejsce około godziny 05.30-5.40. Niemcy byli pewni, że zbombardowanie bazy będzie proste. Nie spodziewali się dobrej obrony przeciwlotniczej. Polakom udało się uratować wiele samolotów. W pierwszym nalocie zniszczono 5 samolotów Fokker F.VII, około 10 samolotów PZL-37 Łoś i kilka innych. Uległy zniszczeniu dwa duże hangary. Spadające bomby trafiły też w zabudowania wiejskie, były ofiary wśród ludności cywilnej.
Podczas nalotu w dniu 1 września 1939 roku zginęło 13 żołnierzy. Zostali oni pochowani na cmentarzu garnizonowym w Brześciu. 17 września 1939 roku, cios w plecy wkraczając do Polski zadała Armia Radziecka. Już w 1940 roku Niemcy, wykorzystując robotników przymusowych, odbudowali zniszczone we wrześniu lotnisko nieco je rozbudowując.
W bliskiej okolicy Małaszewicz powstały dwa obozy pracy przymusowej. Początkowo były to obozy dla ludności pochodzenia żydowskiego, a następnie dla innych narodowości. Na tym terenie działała Armia Krajowa i Narodowe Siły Zbrojne. Rejon IV AK Obwodu Biała Podlaska, który zorganizował Polską Szkołę Podchorążych oraz kurs podoficerów w Małaszewiczach Dużych. Ważną rolę odegrali kolejarze z Małaszewicz dostarczając informacji dla ruchu oporu o transporcie wojskowym w celu przeprowadzenia dywersji. Jedną ze słynnych akcji dywersyjnych było wykolejenie pociągu ,,urlopowego” w okolicach Małaszewicz w dniu 20 listopada1943 roku oraz dwóch pociągi ze sprzętem wojskowym 11 czerwca 1944 roku.
W lipcu 1944 baza została opuszczona na wskutek zbliżającego się frontu radzieckiego. Niemcy wysadzili w powietrze obiekty wojskowe, budynki mieszkalne i wszystkie utwardzone drogi, razem z drogą startową. Nienaruszony pozostał jedynie kompleks kolejowy.
Do dzisiaj w dobrym stanie zachował się hangar i kilka bloków mieszkalnych, fragmenty jednej z bram wjazdowych, gruz po budynkach, pozostałości części samolotów, które można zobaczyć w Prochowni Terespol, wiele zdjęć lotniska oraz codziennego życia lotników i obsługi wykonanych przez Niemców.