R E K L A M A

util util util

Uczniowie z łukowskiej „Dwójki” odwiedzili Grecję
2020-01-23 08:39:59 Artykuł czytany 488 razy

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Łukowie gościli w Grecji. Spotkali się tam z partnerami z Finlandii, Katalonii i Hiszpanii, Grecji, Litwy, Izraela, Portugalii i Rumunii, razem z którymi biorą udział w kolejnym międzynarodowym projekcie Erasmus+ „Open Science Schooling”.

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 2 w Łukowie od września 2017 roku prowadzi kolejny innowacyjny projekt Erasmus+ o nazwie Open Science Schooling. Celem projektu jest m.in. eksperymentowanie z nową metodą nauczania nauk ścisłych poprzez poszukiwanie szeroko pojętej nauki w otoczeniu społeczności lokalnej. Projekt koordynuje Uniwersytet Wschodniej Finlandii, a w sumie w projekcie bierze udział 9 partnerów z Finlandii, Katalonii i Hiszpanii, Grecji, Litwy, Izraela, Portugalii i Rumunii.

We wrześniu 2019 roku odbyła się 5-dniowa mobilność wszystkich partnerów w Polsce, a w dniach 16 - 18 stycznia spotkali się oni u podnóża góry Olimp, w Katerini na ostatnim międzynarodowym spotkaniu, mającym na celu przygotowanie ostatecznych rezultatów wspólnej pracy.

Relację z wyjazdu przygotowali dla nas uczniowie z łukowskiej „Dwójki” pod opieką nauczycieli zaangażowanych w realizację projektu w osobach Agnieszki Czerskiej-Pawlak oraz Artura Baranowskiego:

Wtorek godzina 3.30 rano. Wyjechaliśmy jeszcze przed świtem, żeby zdążyć na poranny lot do Frankfurtu, a stamtąd do Salonik. Lotnisko we Frankfurcie zdziwiło nas swoimi rozmiarami - to trzecie co do wielkości lotnisko w Europie. W ciągu godziny startuje i ląduje tutaj ponad 100 samolotów. Tego dnia w sumie pokonaliśmy dystans prawie 3000 km. Większość z nas leciała samolotem po raz pierwszy, toteż był to prawdziwy lotniczy chrzest bojowy. Lot minął wszystkim bardzo przyjemnie i szybko, niektórzy z nas zasnęli, a inni podziwiali widoki z okna samolotu. Krajobraz był malowniczy i niesamowity, a szczególne wrażenie pozostawił lot nad Alpami. Grecja przywitała nas słoneczną pogodą, i bezchmurnym niebem, chociaż temperatura to tylko 7° C. Z lotniska w Salonikach pojechaliśmy do Katerini - głównego celu naszej podróży i siedziby szkoły Platon, z którą współpracujemy w projekcie Erasmus. Po zakwaterowaniu w hotelu Orfeas, wieczornym zwiedzaniu miasta i kolacji w pizzerii udaliśmy się na spoczynek.

Drugi dzień rozpoczęliśmy wizytą w szkole „Platon” w Katerini. Zostaliśmy oprowadzeni po obiekcie przez greckich uczniów i nauczycieli. Na terenie szkoły znajdują się trzy budynki, przeznaczone dla uczniów w różnym wieku. W najniższym znajduje się przedszkole, w następnym (piętrowym) szkoła podstawowa, w najwyższym uczą się klasy najstarsze. Z okien roztacza się fantastyczny widok na masyw Olimpu. Nasze zajęcia odbywały się m.in. w bibliotece szkolnej oraz pracowni komputerowej. Po przywitaniu nas przez dyrektora szkoły, przystąpiliśmy do realizacji określonych w projekcie zadań. Następnie obejrzeliśmy film podsumowujący podejmowane w całym projekcie działania oraz rezultaty. Wzięliśmy także udział w zajęciach o programowaniu robotów. Mieliśmy okazję samodzielnie zaprogramować je tak, aby wykonywały właściwe polecenia. Zadanie nie należało do łatwych. Wieczorem udaliśmy się z innymi uczestnikami projektu do restauracji na kolację złożoną z dań typowych dla greckiej kuchni. Wręczyliśmy też nauczycielom i koordynatorom projektu upominki przygotowane przez Wydział Promocji Urzędu Miasta w Łukowie. Był to długi i pracowity dzień.

Dzień trzeci to dalsza praca uczniów i nauczycieli na terenie szkoły. Na początku obejrzeliśmy prezentację dotyczącą jednego z fundamentalnych dla projektu wytworów pracy intelektualnej, w którym to nasze uczniowskie doświadczenia były kluczowe. Następnie na bazie tej problematyki toczyliśmy dyskusje i w ramach których wykonywaliśmy różnorodne aktywności. Kolejnym działaniem było wzięcie udziału w konkursie na najlepiej zaprogramowanego robota, nad którym pracowaliśmy podczas dwudniowych warsztatów.

Później w międzynarodowych zespołach wykonaliśmy plakaty będące pomysłami w jaki sposób pokazać rezultaty naszego projektu w naszej lokalnej społeczności, a następnie przedstawialiśmy je na placu przed szkołą. Po zajęciach  zwiedzaliśmy miasto Katerini. Leży ono pomiędzy masywem góry Olimp i Morzem Egejskim, liczy ponad 60 tysięcy mieszkańców. W parku miejskim znajdują się fontanny i kaskady wodne oraz kaczki, gęsi, łabędzie i pawie. Zwieńczeniem wieczoru była kolacja, podczas której poznawaliśmy kolejne smaki greckiej kuchni. Jutro wyprawa w stronę Olimpu!

Sobotniego poranka pogoda była pochmurna, ale deszcz nie padał co umożliwiło nam wędrówkę po okolicy Katerini. Realizujemy dziś bogaty program. Pierwszym punktem jest zamek Platamon z początku XIII wieku. Twierdza ta położona na wzgórzu zapewniała dobry widok oraz kontrolę nad szlakiem morskim i lądowym pomiędzy Salonikami a Atenami. Następnie zwiedziliśmy muzeum i okoliczne stanowiska archeologiczne. W czasach starożytnych Dion był miejscem oddawania czci bogom olimpijskim.

Obejrzeliśmy Hydraulism - najstarsze na świecie organy wodne pochodzące z I wiek p.n.e. W mieście Litchoro - po grecku kamienne, czyli skalne miejsce, zjedliśmy znakomity obiad. Zapewniony duży wybór (nie tylko greckich) dań, zapewnił wrażenia, do których będziemy wracać. Następnie kanionem rzeki Eryiperas udaliśmy się szklakiem w głąb masywu Olimpu. Głębokość kanionu, majestatyczne góry, przecinające drogę wodospady i szmaragdowa barwa wód w dole kanionu wywarły na nas ogromne wrażenie. Zmęczeni i zadowoleni wróciliśmy do hotelu Orfeas w Katerini. Jutro czas pakować walizki.

Większe zdjęcia można zobaczyć tutaj

AKup/DW

wykop
Nasi reporterzy są do państwa dyspozycji: